Sobota, 21  Grudzień  2024  12:58:01


Nie od dziś wiadomo, że nauka najlepiej wchodzi do głowy w sprzyjających okolicznościach... Dlatego uczniowie naszej szkoły uczą się przyrody z wykorzystaniem metod eksperymentalnych lub jeśli jest ładna pogoda w trakcie licznych wycieczek tematycznych. Uczniowie w trakcie doświadczeń próbują zbadać zjawisko, dobierając odpowiednie parametry i manipulując nimi tak długo, aż dostrzegą prawidłowości.

Zamiast szukać gotowych odpowiedzi, zachowują się jak naukowcy – zadają przyrodzie pytaniai poszukują odpowiedzi – przy pomocy doświadczenia. Pozwala to stwierdzić, że poznawanie i uczenie się przyrody w naszej szkole opiera się na samodzielnie prowadzonych obserwacjach, doświadczeniach i badaniach. Przekonaliśmy się też, że niezbędne do tego wyposażenie szkolnych pracowni nie musi być wcale drogie. Najważniejsze są kompetencje nauczyciela, zaangażowanie uczniów, umiejętnie dobrane pomoce i przede wszystkim chęci wyjścia poza szkolne mury, przed budynek, do pobliskiego parku czy lasu. Bez doświadczenia nie zrozumiemy przyrody. Poznawanie przyrody przez osobiste jej doświadczanie pozwala dostrzec rządzące nią prawa, a nie tylko zapamiętywać gotowe formuły.
Na ostatnich lekcjach przyrody ciężki orzech do zgryzienia miała klasa IV , która zastanawiała się w jaki sposób można zobaczyć gaz. Ciekawą propozycją okazała się alternatywa nadmuchania balonu. Wpadłam więc na pomysł że może to być doświadczenie zatytułowane „Samopompujący się balonik”. Jest to doświadczenie bardzo proste do przeprowadzenia, szybkie i efektowne. Potrzebne były takie środki jak: ocet, proszek do pieczenia i balon. Doświadczenie polegało na wsypaniu do baloniku proszku do pieczenia a następnie na założeniu go na gwint butelki z octem. W późniejszej części doświadczenia przesypano proszek do butelki. W trakcie tego eksperymentu zaczął wydzielać się dwutlenek węgla, który sam nadmuchiwał balonik. Dzieci nauczyły się samodzielnie przeprowadzać doświadczenie, wypełniać przygotowane karty pracy oraz bardzo ładnie formować obserwacje i wnioski z eksperymentu. Dużym zainteresowaniem ciszyły się także lekcje z wykorzystaniem mikroskopów szkolnych. Uczniowie poznali budowę mikroskopu, zasady mikroskopowania oraz samodzielnie wykonywali proste preparaty roślinne.


Anna Ramza

Franciszkanie

Franciszkanie

Do końca roku szkolnego pozostało: 27.06.2025 11:00 187 Dni

Rodo

Informacja dotycząca
przetwarzania danych
osobowych

Szczegółowe informacje

Regulamin monitoringu

Polityka prywatności

 

AA

Sukcesy sportowe 20../2019


Powered by SpeedTest.pl
Początek strony

Developed in conjunction with Ext-Joom.com